Kierowco! Zmień opony na zimowe!
Na przyczepność opony do podłoża składa się kilka czynników - to między innymi rodzaj drogi, po której się poruszamy, mieszanka z jakiej została wyprodukowana opona, stan bieżnika, a także ciśnienie w kole czy też jej wiek. O ile dbamy o ciśnienie w kole, to rzadko, a prawie wcale nie patrzymy na głębokość bieżnika. Każda opona ma wskaźnik TWI, który pozwala na szybką ocenę stopnia zużycia opony. Jak odnajdziemy ten wskaźnik ? TWI - to małe gumowe paski o grubości 1,6 mm, umieszczone na dnie głównych rowków bieżnika.
Pamiętajmy ! „Łyse” opony nie tylko zagrażają Twojemu bezpieczeństwu na drodze, ale też mogą narazić Cię na „słony” mandat i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.
Dlatego zmień opony i dostosuj je do pory roku!
Opony letnie, uniwersalne czy zimowe? To pytanie zadaje sobie każdy posiadacz auta. Opona letnia twardnieje w temperaturze ok 7 stopni Celsjusza, przez co jazda jest mniej stabilna, a droga hamowania ulega wydłużeniu. Natomiast w oponie zimowej do jej wytworzenia producenci stosują mieszanki elastyczne w niskich temperaturach. Kompromisem pomiędzy oponą letnią, a zimową są opony uniwersalne. Zazwyczaj po stronie wyboru opony uniwersalnej stoją względy ekonomiczne. Warto zastanawiając się nad wyborem ogumienia do naszego auta wziąć pod uwagę drogę hamowania na śniegu.
Całkowita droga hamowania przy prędkości 50 km/h na ubitym śniegu, na letniej oponie wynosi 48 metrów. Na zimowej – 25 metrów. 23metry różnicy mogą kosztować życie! Twoje lub innych.
________________________________
Oficer Prasowy KPP w Jaworze
asp.szt. Ewa Kluczyńska
tel. 603 039 942